Zo staan we ervoor

Wencke de Wildt en Fred Paling

We hebben een periode van aardige hitte achter de rug. Gelukkig viel die voor veel mensen in de zomervakantie als je het net wat rustiger aan kunt doen. Even achterover leunen na een drukke periode en het zweet van je af laten rollen. Dat geldt niet voor degenen die aan het werk waren. Daar ging alles door op de weg die we met elkaar hebben ingeslagen. Waar staan we inmiddels?

Jaarrekening

Het heeft ook dit jaar weer heel lang geduurd voordat de jaarrekening opgemaakt kon worden. Een belangrijk onderwerp in de controle van de jaarrekening is de continuïteitsverklaring. Om te kunnen vaststellen of er al dan niet een continuïteitsrisico is, heeft onze accountant in ieder geval de contracten met de zorgverzekeraars nodig. En dus was het wachten op uitsluitsel over de contracten en tarieven. Gelukkig is Zilveren Kruis het alsnog eens met ons tarievenvoorstel van vorig jaar november en dat geldt inmiddels ook voor de meeste andere zorgverzekeraars. De accountant kon aan de slag en noteerde een positief resultaat van € 12 miljoen, vooral te danken aan de eenmalige verkoop van een stuk grond à € 13 miljoen. Extra geld dat zeker helpt, maar daarmee komen we nog steeds één miljoen in de min. Het beste resultaat sinds jaren, maar het is nog niet goed genoeg.

Inzet op instroom

We hadden begin dit jaar net als alle andere zorginstellingen te maken met een moeilijke overgang naar het zorgprestatiemodel met een negatief effect op de omzet. Verder waren we al gewend aan een hoog ziekteverzuim maar door corona werd dat bovengemiddeld. Niet alleen medewerkers vielen uit, ook cliënten meldden zich af. Het maakte dat we moeite hadden om de afgesproken cliëntaantallen te behalen. Kortom, de inzet op de instroom en dus het verkorten van wachttijden vraagt ook de komende periode nog alle aandacht.

Doorvoeren maatregelen

En nu zitten we middenin het doorvoeren van maatregelen. We kijken hoe we met dezelfde mensen meer cliënten kunnen helpen en we meer passende zorg kunnen bieden. Dus niet meer en niet minder dan nodig is, zodat cliënten ook minder lang op de wachtlijst hoeven te staan. In de zomer is het gelukt om een model te maken waarmee we het financiële effect van onze inspanningen over een aantal jaren kunnen uitrekenen. Zodat we zicht krijgen op wanneer we weer zwarte cijfers gaan draaien. In september worden de cijfers getoetst door Beaufort. In oktober maken we de balans op met banken en verzekeraars en gaan we afspraken maken voor 2023 en 2024.

Toekomst

Naast blijvende aandacht voor financieel herstel is er ook weer ruimte om naar de toekomst te kijken en vervolgstappen te zetten. Wat is onze rol in het sterk veranderende zorglandschap op de lange termijn? Hoe ziet onze samenwerking in de regio eruit en met relevante ketenpartners? Zowel intern als extern gaan we aan de slag met het formuleren van een nieuw verhaal over wie we zijn, wat ons antwoord is op de zorgvragen die er bestaan en wat we willen betekenen. Een energiegevende ontwikkeling waarbij we worden bijgestaan door een extern bureau.

Om nog even terug te komen op het weer. Het weer is goed, maar we moeten geen mooi weer spelen. Er is genoeg te doen om ervoor te zorgen dat we ook in het klimaat van de toekomst onze voeten droog houden.