Digitale vaardigheden medewerkers

Klaas Nieuwhof en Isabella van de Velde

Digitale vaardigheden medewerkers GGZ inGeest in beeld

Eén op de vijf medewerkers van GGZ inGeest is een digistarter. Dat blijkt uit het onderzoek naar digitale vaardigheid, waar afgelopen voorjaar zo’n 350 medewerkers aan hebben deelgenomen. Deze resultaten zijn overigens heel vergelijkbaar met andere ggz-instellingen. “Ik zie nog steeds dat het gebrek aan digitale vaardigheid een barrière is bij het gebruik van de middelen die wij aanreiken”, stelt ICT-directeur Klaas Nieuwhof. “Dit ondanks het feit dat we die digitale middelen ook privé vaker gebruiken. Er is nog steeds een groep die moeite heeft met de digitalisering en er soms de voordelen niet van inziet. Het is goed om met zo’n onderzoek de problemen in kaart te brengen, dan weet je ook waar je rekening mee moet houden als je met nieuwe middelen komt.” Bijspijkeren Het onderzoek is opgezet door de organisatie ´Digivaardig in de zorg'; meerdere instellingen hebben er aan deelgenomen. Medewerkers scoorden zelf hun digitale vaardigheid op verschillende categorieën. Het gaat om: algemene vaardigheden, mobiele apparaten, privacy en social media en veilig werken met internet en applicaties. Uit het onderzoek blijkt dat 20% van de medewerkers valt in de categorie ‘digistarter’. Projectleider Isabella van de Velde: “Dat betekent dat er door deze groep op minimaal één van bovengenoemde categorieën een onvoldoende is gescoord. Het gaat dus om een flinke groep medewerkers, wat overigens heel vergelijkbaar is met andere ggz-instellingen. Leeftijd speelt daarbij een grotere rol dan opleidingsniveau. Verder is duidelijk dat we als organisatie het minst goed scoren in de categorieën ‘privacy en social media’ en ‘applicaties’. Terwijl beide in ons vakgebied heel belangrijk zijn.”

De verantwoordelijke werkgroep is nog bezig met een advies aan de organisatie. Klaas: “De resultaten van het onderzoek laten in elk geval zien dat we bij innovaties en de uitvoering van het werk rekening moeten houden met de groep digistarters. Ook in opleiding en werving is nog te weinig aandacht voor digitale vaardigheid. Voor de huidige medewerkers overwegen we de inzet van digicoaches, waar andere instellingen al mee werken. “ Beiden realiseren zich wel dat het gebrek aan digitale vaardigheden niet zomaar opgelost is. Klaas: “Maatschappelijk gezien speelde dit probleem twintig jaar geleden ook al. Ik vind het vooral van belang dat we meer tijd en energie investeren om digistarters mee te krijgen.” Isabella: “Het is sowieso goed dat we dit bespreekbaar maken, want een gebrek aan digitale vaardigheden blijft vaak onbesproken.”