Evaluatie patiëntenonderzoek

Anneke van Schaik

Patiënten zijn positief over invulling zorg op afstand

Foto: Anneke van Schaik

Patiënten zijn behoorlijk tevreden over de zorg op afstand die GGZ inGeest heeft geboden tijdens de eerste coronagolf, blijkt uit een patiëntenenquête. Toch willen de meesten uiteindelijk terug naar ‘live’ ontmoetingen met hun behandelaar. ‘Zorg op maat’, is de oplossing volgens psychiater Anneke van Schaik, boegbeeld van eHealth-toepassingen. “Bij patiënten was veel begrip voor de situatie tijdens de eerste coronagolf”, vertelt Van Schaik. “Ze waren over het algemeen tevreden over onze invulling van zorg op afstand. 46 procent gebruikte videobellen, maar er werd ook veel getelefoneerd. Vóór corona werd videobellen in hooguit 10 procent van de gesprekken toegepast, dus dat is een behoorlijke toename.” Stem van de patiënt De enquête over zorg op afstand is gehouden op verzoek van de Cliëntenraad en de Raad van Bestuur. “De stem van de patiënt moet gehoord worden, zeker op een moment dat we als organisatie onder bijzondere omstandigheden veel aanpassingen moeten doen.

De invoering van zorg op afstand gebeurde in het voorjaar toch min of meer halsoverkop, we hadden geen tijd om eens rustig te kijken hoe we het zouden aanpakken. Overigens is de organisatie al langer bezig met de toepassing van eHealth, maar de implementatie verliep nog vrij traag.”

Geluk Vanaf 2014 is GGZ inGeest begonnen met eHealth en sinds 2016 is er een expertteam eHealth. “Een aantal behandelaren wisselt online werken al langer af met gesprekken. In de nieuwe situatie hebben we die gesprekken vervangen door videobellen. Dat videobellen was voor de hele organisatie nieuw. Een geluk was dat GGZ inGeest in 2020 een vernieuwing in de IT heeft gehad, van Office naar Google. Onderdeel daarvan is een behoorlijk goede videotool. En ook voor het platform Minddistrict hebben we een videotool tijdelijk weer ingekocht. Met de komst van de nieuwe computers in maart kon iedereen relatief makkelijk videobellen, ook vanuit huis met Chromebooks.” Graag contact Opvallend was wel dat de meeste patiënten toch het liefst teruggaan naar de situatie voor corona. “Als ze de keuze hebben, kiezen de meesten voor face to face. Los gezien van de technische problemen die we in het begin hebben gehad, heeft dat denk ik vooral te maken met de persoonlijke aard van de gesprekken. Mensen willen graag contact. Een kanttekening die ik wil plaatsen, is dat goed werken met digitale technieken ook best wat van ons vraagt. Als je daar als behandelaar vaardig in bent, krijg je meer patiënten mee. Naar mijn idee moet iedere behandelaar zorg op afstand in zijn arsenaal hebben. Aan het begin van de behandeling kun je dan de verschillende opties neutraal presenteren aan de patiënt. Het is goed om het aanbod te personaliseren. Zorg op maat.”