Zorglogistiek: pad zonder drempels
Cliënten zo snel mogelijk na verwijzing zien voor een intake-gesprek en na het gesprek in behandeling bij het juiste behandelteam. Makkelijker plannen van afspraken met cliënten. Geen administratieve rompslomp meer wanneer een cliënt dan toch intern moet worden doorverwezen. En tenslotte natuurlijk een snelle en optimale administratieve ondersteuning bij de uitstroom van cliënten. Kortom een drempelloze zorglogistiek aldus Ivanka Eijman, projectmanager van het project zorglogistiek
Drie bouwstenen
Geesje
‘We zijn dit jaar begonnen met een analyse van knelpunten in het hele zorgproces. Vervolgens zijn we met het instroomproces aan de slag gegaan. We hebben verbeteringen vanuit drie kanten tegelijk aangepakt. Geesje van Registratie ken je inmiddels wel. Dat is de robot die 24 uur per dag repetitief en tijdrovend werk overneemt. Al 15 minuten na ontvangst van een verwijzing in Zorgdomein is de cliënt nu ingeschreven en is het dossier aangemaakt.’
Clint
‘Clint is de applicatie die vervolgens in de gaten houdt waar de cliënt in het proces zit. Daarvoor kan Clint de cliënt in verschillende applicaties volgen en informatie aanpassen. Spreadsheets en mailboxen waarin we handmatig doorverwijzingen en wachtlijsten bijhouden gaan verdwijnen. We hoeven niet meer te zoeken naar dezelfde cliënt in verschillende systemen of informatie over te typen.’
Herontwerp
‘De derde bouwsteen is het herontwerp van de processen. Want ook daar kunnen we snelheid winnen door het allemaal logischer in te richten en organiseren. We hebben de afgelopen tijd op hoofdlijnen de uitgangspunten voor een beter instroomproces vastgesteld. Deze uitgangspunten gaan we komend jaar met collega’s uit de zorg uitwerken. Daarbij staat centraal dat de cliënt goede en tijdige zorg krijgt, de behandelaren goed hun werk kunnen doen en waardoor we bij hen zoveel mogelijk tijd creëren voor de cliënt.’